Studiestress

Tijdens de studie krijgen scholieren en studenten in het moderne onderwijs te maken met veel aspecten die studiestress kan veroorzaken. De (tijds)druk en de verwachtingspatronen van ouders, schoolvrienden en leraren spelen hierin een belangrijke rol omdat we ze continue tevreden willen of moeten stellen met goede studieresultaten. Door al deze prestaties komt kan er een stevige druk te staan op je lichaam en geest.

Studiestress in deze context is een veelvoorkomend ziektebeeld en de meeste krijgen er tijdens de studie wel eens wel eens te maken. Studiestress kan ook vaak een oorzaak zijn voor verschillende ziektebeelden omdat het invloed heeft op de algehele gezondheid van de mens, zowel op lichamelijk, mentaal als emotioneel niveau.

Bij studiestress moeten we een onderscheid maken tussen positieve en negatieve stress waarbij de negatieve stress de gezondheid aantast. Bij positieve stress worden tijdens de rustperioden de mentale en lichamelijke reserves weer opgebouwd voor de volgende uitdaging. Als je echter niet de kans krijgt om van de studiedruk te herstellen en de herhaling ervan ligt erg hoog dan kun je lichamelijk, mentaal  en emotioneel uitgeput raken. Hoe bedreigender je de verschillende Angst of onzekerheid spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van negatieve stress in studiesituaties.

Daarnaast kan er sprake zijn van posttraumatische stress PTSS wanneer je in een studiesituatie iets heel ergs hebt meegemaakt zoals het pestgedrag van medescholieren of seksueel geweld. De gebeurtenis komt steeds op een indringende manier in je gedachten of dromen terug. Bij de ene scholier of student heeft het meer invloed op het welzijn dan de ander maar je kunt je voorstellen dat dit veel invloed kan hebben op je studieresultaten, je gedrag op school of thuis en in de toekomst! Scholieren en studenten die aan PTSS leiden doen er veel aan om die gedachten te vermijden. Ook gaan ze bijvoorbeeld minder of zelfs niet meer niet meer naar school, vermijden ze studiegenoten omdat die met het nare voorval te maken hebben of gaan de nare ervaringen of verdriet welke ze hebben meegemaakt zelfs proberen te verlichten met bijvoorbeeld alcohol, gokken of drugs!

In dit begeleidingsprogramma o.l.v. een onderwijskundige / docent psychologie met praktijkervaring zul je een sterke basis mee krijgen om je studie positief te starten, te doorlopen of af te ronden. Je leert zo goed mogelijk de zwaarte en de noodzakelijke tijd van je studietaken bepalen en er niet als een berg tegenaan te kijken. Ook leer je een overzicht van al je activiteiten in beeld te krijgen, prioriteiten te stellen wat je aankunt en moet laten schieten, dat jezelf niet moet onderschatten of overschatten en hoe je tegen situaties die je mee maakt of meegemaakt hebt aankijkt!